Док Срби постоје, увек ће постојати и српски сељак.

И увек ће постојати генерал Мишић који ће их водити ка победи.

Ненси Крамер

У времену када нам се чини, након што смо обележили и стогодишњицу завршетка Великог рата, да о њему све знамо, Ненси Крамер својом књигом отвара једно ново поље сагледавања и преиспитивања. Пред читаоцем је вредан покушај историјске анализе не само ратних победа, пораза и стратегија, већ пре свега српског менталитета, допуњен лепим, фиктивним литерарним минијатурама, фотографијама и наративним тоном који одсликава ауторкино надахнуће. Ненси Крамер се оглашава као речит, поштен и подацима солидно поткрепљен аналитичар заинтересован за судбину српског војника, дечака и трећепозивца, генерала и безименог крфског страдалника. Књига је релевантна не зато што у њој можемо пронаћи много до данас непубликованих података о српском учешћу у Првом светском рату, већ управо као пример једне перспективе, као доказ да историјска истина упркос геополитичким кретањима која је често ућуткавају, увек проналази, на свим странама света, медијуме кроз које ће говорити. Тако и у књизи Ненси Крамер гробља причају речито колико и потомци погинулих, споменици, мапе, фотографије и факсимили, стављени у контекст, сами сведоче о херојском подвигу нашег народа који чак и стотину година касније остаје рационално необјашњив. Стопама Арчибалда Рајса, Ненси Крамер не оставља ни траг сумње у јуначку нарав нашег човека, задржавајући у фокусу управо питање колективног националног карактера који је голе, босе, изгладнеле и онемоћале српске сељаке учинио Спартанцима двадесетог века.

За читаоца у Србији ова књига представља интересантно виђење наше историје, политичких и војних прилика пре рата, односа који ауторка има према читавом Балкану и узрочно-последичним везама између догађаја који су довели до коначне ескалације. Такође се стиче увид у изворе које је користила, однос према наративима или стереотипима који су створени о неким личностима или епизодама из наше историје и нису додатно преиспитивани (на пример, о владавини Александра Обреновића).

Ненси Крамер је део прихода од продаје књиге наменила српској деци. То нас недвосмислено уверава да пред собом имамо књигу не само проницљиве и очито књижевно талентоване ауторке, већ и искреног хуманисте и пријатеља нашег народа.

АУТОР: Саша Адамовић